Mantra for Riau


                      

          



                          Mantra dari Riau

Kandung semangat
Aku tahu asal kau jadi
Adam dan Hawa menjadikan engkau
Asal engkau menjadi tanah-tanah ibu engkau

Air asal urat engkau
Api asal darah engkau
Angin asal napas engkau
Darah merah dari ibu
Darah merah dari ibu
Sembilan hari dikandung bapak
Sembilan bulan dikandung ibu

Bismillahirrahmanirahim
Wal akhirah dendam bunda
Engkau duduk emban termiang
Engkau duduk teruyoh-uyoh
Engkau berdiri tergoyong-goyong
Hi roh nikmat.

Panggilan aku Nur Muhammad
Tumbuk padi ngindang antah
Ngindang kepada niru
Berdebak hati berlinang darah padaku.

Berkat aku memakai doa kandung semangat
Kusemangat engkau... ... ... ... ... ... ... ...
Insan anggota tujuh tapak berimban.

            (Subagio Sastrowardojo, 1984 : 196)




Mantra dari Riau (sambungan)

Dirasuk Polong

Long dalam long
Aku menawarsi raja polong
Polong ditawar polong mati
Polong tak polong ti

Pihat patah perendah patah
Batah sekalian batang bertuah
Aku menawar doa tiga patah
Menawar hantu orang
Ting si kiting .....

       

     (Subagio Sastrowardojo, 1984 : 208)

Comments